F o r e l d r e p u l s e n ® Grunnskole – engasjerte foresatte gir bedre læring
august 2014
Tilbake til hverdagen
Det kan være en plage når vekkerklokka ringer etter den har vært stille i ukesvis.

Godt med hverdag

Selv om det er deilig med feriedager uten en stram timeplan, synes mange det er godt å komme tilbake igjen i hverdagsrutinene også. Barna gleder seg til å treffe igjen vennene på skolen, noen skal flytte over til et nytt miljø og et helt årskull med skoleelever står klare til å ta fatt på skolelivet for aller første gang. Som foreldre skal vi legge til rette for at overgangen fra ferie til hverdag blir så god som mulig for skolebarna. Ved hjelp av gode rutiner om morgenen og på ettermiddag og kveld, kan vi gjøre livet lettere både for barna og oss selv.

Effektive morgener

Trøtte barn og voksne som vil ligge i senga «bare litt til», kan gjøre morgenene hektiske og stressende. Trikset er like enkelt som det er selvsagt: Stå opp litt tidligere. Ved å beregne god tid på morgenen, får dere tid til å sette dere ned med en næringsrik frokost som gir de beste forutsetninger for en dag med læring og aktivitet. For å gjøre morgenstellet mer effektivt, er nøkkelen å gjøre gode forberedelser kvelden før. La barna legge fram hvilke klær de skal ha på seg dagen etter, så skåner dere morgenen for leting og diskusjoner. Det kan også være lurt å gjøre klar matpakkene og sekken kvelden før.

Smarte ettermiddager

Når barna kommer hjem fra skolen, er de ofte slitne og sultne. Et sunt mellommåltid før de gyver løs på leksene, hjelper på konsentrasjonen og energien. For mange barn er det en lur rutine å gjøre ferdig leksene før besøk og aktiviteter, men det må selvsagt tilpasses det enkelte barn og familien slik at lekseoppfølgingen blir best mulig. En ettermiddag med aktiviteter og fritid, felles middag og kvelds, rundes av med en hyggelig kveldsrutine. Litt avhengig av skolebarnets alder kan dette innebære for eksempel høytlesing, en kveldstur eller en hyggelig prat.

Tips til hverdagen:

  • Stå opp tidlig nok.
  • Spis en sunn frokost.
  • Legg fram klær, pakk sekken og smør matpakke kvelden før.
  • Ha en hyggelig kveldsrutine.
  • Få nok søvn.

Video: Oppskrift: Frokost Smoothie

Kilder: Launes og Svendsen, Familieverden
Foreldrepulsen er en lisensiert abonnementstjeneste. ©2014 infoREGI. infoREGI arbeider etter Tekstreklameplakatens regler for god presseskikk. infoREGI har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.