F o r e l d r e p u l s e n ® – engasjerte foresatte gir bedre læring

Små grep – stor forskjell


Næringsrik og variert mat er viktig for barns helse og trivsel. Et sunt kosthold legger grunnlaget for opplagte skolebarn.


Små justeringer i matvanene, i kombinasjon med fysisk aktivitet, kan gjøre underverker for helse og velvære.

Hvordan få barna til å spise mer grønnsaker?
Mange foreldre fortviler over at barna spiser lite grønnsaker. Disse vitaminbombene bør være en selvsagt del av hvert måltid, selv om barna rynker på nesen. I matpakka sendes det alltid med noen grønnsaker. Sukkererter, agurkstaver, småtomater, blomkålbuketter og gulrotstaver er lette å spise, og faller i smak hos mange barn. Slikt er også fint å ha klart på et fat som kan settes frem når middagen forberedes. Da er mange barn sultne, og de kan få en sunn «forrett» mens de venter. En skål med kaldt vann med kålrot- og gulrotstaver i, er lurt å ha stående i kjøleskapet. Det er lett å forsyne seg fra, og det smaker friskt og godt mellom måltidene. Er barna glade i smoothie, finnes det mange muligheter til å tilsette smaksnøytrale grønnsaker i tillegg til de saftige og søte fruktene og bærene du vanligvis bruker. Hva med gulrot i kombinasjon med ananas og appelsin, for eksempel – eller avokado med banan og jordbær?

Gode fullkornsmåltider
Grove kornprodukter er en god kilde til mange næringsstoffer – jo grovere, jo bedre. Brødet bør helst være merket med trekvart eller helt full sirkel på brødskalaen du finner på brødposen. Mange barn er glade i brødskiver, men noen ønsker seg mer variasjon i de typiske kornmåltidene, som frokost og kveldsmat. Gode alternativer er grøt laget av havregryn, sammalt hvete eller hirse, grove knekkebrød eller kornblandinger uten for mye sukker. Andre tips for å øke andelen fullkorn, er å bytte ut pastaen og risen med fullkornsalternativer, og bruke halvparten grovmel i pizzabunnen og pannekakene. Vafler laget på fin, sammalt hvete og litt havregryn, med lite sukker i, blir kjempegode hverdagsvafler. Disse er også fine i å ha med i matpakka.


Video:
Oppkuttet frukt












Kilder:
Helsedirektoratet, Opplysningskontoret for frukt og grønt, Matportalen.no
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]


Tips for et sunnere kosthold:

• Ha fire hovedmåltider per dag.

• Bruk vann som tørstedrikk.

• Begrens juicedrikking til ett glass om dagen.

• Velg fullkornsalternativer.

• Tilby rå grønnsaker før middag til ettermiddagssultne barn.

• Velg fiskemiddag og fiskepålegg flere ganger i uka.

• Nøtter og bær er energi- og næringsrikt påfyll på vei til trening.

• Ta tran eller andre D-vitamin-tilskudd.

• Involver barna i matlagingen.