Møter med mening

På foreldremøter treffes foreldrene til barna i samme gruppe eller på samme trinn. Her får du informasjon fra skolen, deler erfaringer med andre foreldre og bidrar til å skape et bedre hjem-skolesamarbeid til beste for barnet.
Vær en aktiv møtedeltaker
Vi har alle vært på foreldremøter hvor læreren har presentert
praktisk og faglig informasjon for en taus foreldregruppe.
Informasjonen er gjerne nyttig, men et treffpunkt mellom skole
og foreldre har potensiale for å være mye mer enn enveis
informasjonsformidling. Skolen bør legge til rette for aktivitet og
dialog, og foreldrene bør gripe sjansen og engasjere seg i
diskusjonene. Foreldremøtene er en god anledning til å bli kjent
med de andre foreldrene i gruppa. Slik øker sjansen for at
foreldrene kan skape et godt nettverk rundt barna. Foreldre som
kjenner hverandre, samarbeider bedre og opplever større grad av
medvirkning. Det legger også grunnlag for bedre konfliktløsning
dersom det skulle oppstå en vanskelig situasjon i gruppa.
Temaer å ta opp
Foreldremøter er en god arena for å drøfte andre familiers
retningslinjer og grenser for barn i samme aldersgruppe. Temaer
som kan være aktuelle å ta opp er for eksempel skolevei og
trafikksikkerhet, digitale kjøreregler og nettvett, bursdagsfeiring,
lommepenger, konfliktløsning og lekseoppfølging. Forebyggende
arbeid mot mobbing er viktig gjennom hele grunnskoleløpet.
Fokuser på å bygge et godt og inkluderende klima blant barna og
foreldrene. Sosiale arrangementer som vennegrupper,
følgegrupper, foreldrekvelder, klassefester, turer eller
ekskursjoner kan være tiltak for å få til dette.
Foreldremøte i grunnskolen
- Foreldremøter
- Eksempler på foreldremøter
- Foreldreplakaten
- Unicefs «Den ene» på foreldremøter
- «Å skape vennskap» - tema for foreldremøter
-Last ned som PDF (Bokmål)
-Last ned som PDF (Nynorsk)
Kilder:
FUG
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]

Hva kan jeg spørre om på foreldremøtene?:
1. Hvilke forventninger har skolen til oss foreldre?
2. Hva kan vi forvente av skolen?
3. Hvordan kan vi bidra til å skape et bedre klassemiljø?
4. Hva kan vi gjøre for å følge opp skolegangen hjemme?
5. Hvordan kan vi motivere og stimulere til lesing hjemme?
6. Hva er det viktig at vi foresatte samarbeider om?
7. Hvordan kan vi foreldre bidra til gode overganger – ved skolestart, overgang til ungdomsskolen eller videregående skole?