Mange barn trenger hjelp til å planlegge og strukturere skolearbeidet. Da er det godt med foreldre som hjelper til med å sette gode rammer for arbeidsøkten, og dele opp oppgavene i overkommelige størrelser.
Gode rutiner
Å ha faste rutiner for leksearbeidet er til god hjelp for de fleste barn. Hjelp barnet med å sette av en fast tid til leksene hver dag, helst før aktiviteter og vennebesøk. Sørg for at de får litt påfyll av mat og drikke før arbeidet starter. Hjelp barnet med å bli bevisst på hvilken arbeidssituasjon det foretrekker. Noen trives med musikk på øret når de arbeider, noen noterer på pc-en mens de leser, noen trenger ro på rommet, mens andre vil sitte ved kjøkkenbordet med familien rundt seg. Av og til kan barna ha nytte av å samarbeide med en klassekamerat om leksene, særlig hvis de er gode læringspartnere. Pass på at konsentrasjon og selvstendig arbeid også ivaretas.
Oppfølging underveis
Vær tilgjengelig og følg med når barnet jobber, slik at du kan gripe inn og forsøke å spore tilbake hvis du ser at barnet mister fokus. La de ellers få ta fatt på arbeidet på sin egen måte. Tar det tid å komme gjennom leksene, er det lov å ta en pause underveis også. For mange barn er det lettere å jobbe konsentrert i kortere perioder av gangen, med opphold innimellom. Det kan også være lurt å hjelpe barnet med å dele opp leksen i flere deloppgaver, slik at det ikke virker uoverkommelig for barnet.
Forberedelse til prøver
Det å øve og forberede seg til prøver og større innleveringer er en treningssak. Det viktigste prinsippet her er å sørge for å jobbe jevnt og trutt med lesing og oppgaver slik at det ikke blir skippertaksinnsats dagen før. Forsøk å starte forberedelsene til prøver og oppgaver med en gang barnet får vite når de skal være. Bruk gjerne tid på repetisjonsoppgaver, så setter stoffet seg skikkelig. Ved større prøver, som heldagsprøver og eksamener, får elevene av og til tilgang til gamle prøver de kan bruke til å øve seg på. Dette er kjempegod trening.