Demokrati i skolen

Demokratiopplæring er et overordnet mål med grunnskolen. Skolens rolle som demokratiforberedende arena, er sterkt vektlagt både i opplæringsloven og i læreplanverket.
Skolens demokratioppdrag
Elever i norsk skole kan mye om demokrati. Demokrati har vært
løftet fram i skolens planer, og skolen selv er blitt en stadig mer
demokratisk arena. Skolen skal fremme læring om, for og
gjennom demokrati. Opplæring om demokrati foregår i
fagundervisningen, i samfunnsfag, norsk og RLE. Opplæring for
demokrati handler blant annet om å stimulere elevene til kritisk
tenkning. Opplæring gjennom demokratisk praksis handler om
den forståelsen elever får av demokrati gjennom ulike former for
medvirkning og flertallsavgjørelser, for eksempel i elevrådet.
Elevråd
Alle skoler skal ha et elevråd. Elevrådet er elevenes demokratiske
organ, hvor de skal nå fram med sine meninger. Skoleledelsen
plikter å ta elevrådssaker på alvor. Tillitselever representerer sin
klasse i elevrådet. Dette er en fin arena å trene demokratiske
prinsipper i praksis. De som engasjerer seg i elevrådsarbeid, får
mange fine erfaringer som kan være nyttige senere i livet.
Demokrati i fagplanene
Demokrati er synlig i flere av fagplanene i grunnskolen, blant
annet i norsk, samfunnsfag og RLE. I norskfaget finnes
kompetansemål knyttet til språkets makt, meningsytringer og
argumentasjon. I samfunnsfag lærer barna om ulike
styringsformer, maktfordeling, politiske institusjoner og prosesser.
I RLE drøftes etiske spørsmål knyttet til diskriminering,
menneskerettigheter, respekt og toleranse.
Alt om demokrati på 5 minutter
Les mer:
- Skolens demokratioppdrag
- Minstemme.no
- Elevrådskokeboka
- Demokrati må læres
- Demokrati i læreplanene
Kilder:
Utdanningsdirektoratet, Kunnskapsdepartementet, Barneombudet, minstemme.no
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]

Kompetansemål om demokrati:
Etter 4. årstrinn skal elevene kunne:
Etter 7. årstrinn skal elevene kunne:
Etter 10. årstrinn skal elevene kunne: