F o r e l d r e p u l s e n ® – engasjerte foresatte gir bedre læring

«Nå må du stå opp!»


Må du mase og slite for å få barnet ditt opp om morgenen? Tilrettelegg for gode søvnvaner. Det er det beste grunnlaget for en god skoledag.


De fleste skolebarn trenger 10-11 timer søvn hver natt. Nok søvn gir det beste utgangspunktet både fysisk og mentalt for en aktiv hverdag.

Hva skjer med kroppen når vi sover?
Immunforsvaret styrkes når vi sover. Vekst- og metthetshormoner stimuleres, og hjernen bearbeider inntrykk den har blitt presentert for i løpet av dagen. Innlæringen fortsetter faktisk mens vi sover! Både fysiske ferdigheter og kreativ løsningstenkning forbedres ved lang, sammenhengende søvn.

Hvordan påvirkes skoledagen?
Evnen til oppmerksomhet og konsentrasjon er viktig for arbeidsprestasjonen på skolen. Denne evnen er veldig sårbar for lite søvn. For barn som er i faresonen for lære- og konsentrasjonsproblemer kan søvnmangel forverre situasjonen. Atferdsutfordringer kan reduseres ved tilstrekkelig søvn. Noen barn får fysiske plager, som hodepine, ved for lite søvn.

Hva kan foreldre gjøre?
Hjelp barnet med å komme tidsnok i seng. Det er mer fruktbart å mase om kvelden enn om morgenen. Sett grenser for fritidsaktiviteter som er i veien for gode søvnvaner. Ha tid til gode samtaler i løpet av dagen så ikke tankene kommer på sengekanten. Fastlegen eller helsesøster kan være en god hjelp ved vedvarende søvnproblemer.


Video:
Sove lenge












Kilder:
forskning.no, Tidsskift for Den norske legeforening, NRK Puls, ung.no
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]

Gode søvnråd:

- Ha fast leggetid og leggerutine, unngå store forskyvninger i helger.

- Spis kveldsmat, og la maten synke litt før leggetid.

- Tilrettelegg for rolige aktiviteter den siste timen før leggetid, unngå skjermbruk.

- Ha tid til en god prat på sengekanten for å tømme hodet.

- Skru av mobilen for å unngå surfing i senga.

- Ha det mørkt og kjølig på soverommet.

- En aktiv dag med mye dagslys hjelper på nattesøvnen.