F o r e l d r e p u l s e n ® Grunnskole – engasjerte foresatte gir bedre læring
november 2014
Digital lesing
Å lese på skjerm kan virke motiverende for mange barn. Men digitale tekster krever som oftest mer av leseren enn de tradisjonelle trykte tekstene.

Lesevaner på skjerm

Mange hevder at nettbruk gjør at barn og unge leser og skriver mer enn noen gang før. De chatter, kommuniserer på sosiale medier, leser i dataspill, osv. Tekster på internett er oftest annerledes enn trykte tekster, og de krever andre ferdigheter hos leseren. Den som leser må kunne forholde seg til flere bestanddeler, som bilder, lyd, video og tekst samtidig. Tekstene er også bygget opp på en annen måte, med pekere til sider med utfyllende informasjon. Lesing på lesebrett blir stadig mer utbredt, også blant barn og unge. Denne typen lesing har mest til felles med den tradisjonelle boklesingen. Her er teksten skrevet med «elektronisk blekk», og ser ganske lik ut som i en bok.

Motivasjon

Mange foreldre synes det er vanskelig å motivere barna til lesing. Både skjønnlitteratur og fagbøker er tunge å komme gjennom for de umotiverte barna. Her kan lesegleden gjenvinnes og foreldre beroliges med å støtte seg på digital lesing. Mye av det barn gjør på nettet og mobilen er jo faktisk lesing. Det er selvsagt viktig at de får erfaring med å lese trykte tekster, og i skolehverdagen er boklesingen sentral. Men å kunne navigere i den digitale lesekulturen bringer også med seg noen ferdigheter som er gode å ha i et mangfoldig mediesamfunn som vårt.

Svake lesere strever på skjerm

Fordi lesing av digitale tekster krever mer av leseren enn å lese i en bok, er det viktig å være obs på at noen barn som strever med å lese på papir, kan streve enda mer på skjerm. Dette viser en undersøkelse Lesesenteret har gjort. Spesielt er det en utfordring for svake lesere å lese lange tekster på skjerm. Sterke lesere påvirkes ikke av mediet de leser på.

Video: Digitale tekster

Kilder: Lesesenteret, forskning.no
Foreldrepulsen er en lisensiert abonnementstjeneste. ©2014 infoREGI. infoREGI arbeider etter Tekstreklameplakatens regler for god presseskikk. infoREGI har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.