Hvor mye skal vi blande oss?
Å være interessert og engasjert i barnas læring, er aldri feil i leksesituasjonen. Etter første klasse er gjerne forventningene til det barna skal levere inn, blitt litt høyere. Det er lurt å ha en dialog med lærer om hvor mye dere bør veilede og korrigere i barnas arbeid. Som foreldre skal vi prøve å finne balansen mellom å stille høye forventninger uten å kreve så mye av barna at de blir motløse. Mange barn jobber svært selvstendig, men det kan være en god idé å titte innom i blant for å sikre at barnet har forstått oppgaven.
Leksehjelp på skolen
Mange 1.-4.-klassinger har organisert leksehjelp på skolen, og gjør unna store deler av leksene der. Det er likevel viktig at foreldre ser over og snakker med barna om leksene de har gjort, for å holde seg oppdatert på hva barna jobber med. Foreldrene må også følge opp at leksene er skikkelig gjort. Leselekser bør alltid gjøres hjemme.
En god leksesituasjon
Småskolebarna har ofte lange dager med skole og SFO, og er gjerne slitne når de kommer hjem. Sørg for litt påfyll av mat og drikke, og få leksene unnagjort før ettermiddagens fritids- og lekeaktiviteter starter. Av og til kan småskolebarna ha nytte av å samarbeide med en klassekamerat om leksene, særlig hvis de er gode læringspartnere. Pass på at konsentrasjon og selvstendig arbeid også ivaretas.